ДВІ СВИНЦЕВІ ПЛАСТИНИ ІЗ ЗОБРАЖЕННЯМ ДУНАЙСЬКОГО ВЕРШНИКА З КОЛЕКЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОГО МУЗЕЮ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ

М.Ю. Трейстер, В.М. Зубар, Л.В. Строкова
© М.Ю. Трейстер, В.М. Зубар, Л.В. Строкова, 2003
"Археологія", №1, 2003

Публікацію присвячено двом свинцевим пластинам культу дунайського вершника з колекції С.М. Платонова, які зберігаються в Національному музеї історії України.

У липні 2001 р. Національному музею історії України відомий український збирач старожитностей С.М. Платонов подарував частину речей із своєї колекції, серед яких були дві свинцеві пластини, що є предметом цієї публікації1. Вони належать до одного й того самого типу невеликих прямокутних рельєфів з напівкруглою едикулою, в яких у чотирьох горизонтальних регістрах розташовано багатофігурні композиції2.

Подібні свинцеві пластини з рельєфними зображеннями вже неодноразово були предметом спеціальних досліджень3. Їм присвячено корпус пам’ятників культу дунайського вершника, виданий Д. Тюдором4. Це дослідження й нині залишається найважливішим джерелом із свинцевих пластин, в якому серед іншого розглянуто проблеми іконографії пам’ятників та ідеології культу5, а також трактовано символіку зображень на рельєфах1. Слід також зазначити, що після публікації корпусу Д. Тюдора в науковий обіг були введені нові знахідки свинцевих пластин з території Югославії й Австрії, а також видані раніше невідомі екземпляри, що зберігаються в музеях цих країн7. Останню спробу класифікації свинцевих пластин зробив порівняно недавно Р.Ф. Ертль8.

Свинцеві пластини, що публікуються, належать до типу В(d) за класифікацією Д. Тюдора, що об’єднує прямокутні пластини із зображенням двох вершників і богині та фігурами, представленими в чотирьох регістрах9, або до різних варіантів більш детальної класифікації E. Оксеншлагера10. Річ у тім, що, незважаючи на їх подібність, пластини, що публікуються, відрізняються пропорціями й деякими деталями. Так, передусім, на пластині 1 колони гладенькі, тоді як на пластині 2 - виті; арка на пластині 1 - більш широка з крапковим орнаментом угорі й фризом з ов знизу, тоді як арка на пластинці 2 - вужча й складається тільки з лінії ов.

Свинцева пластина 1 прямокутної форми заввишки 9,35 см, завширшки 7,5-7,8 см, завтовшки 0,25-0,32 см. Нижній лівий кут пластини втрачено. Поверхня вкрита корозією і в кількох місцях пошкоджена гострим предметом, можливо лопатою (рис. 1). Ця пластина належить до типу I, варіанта А за класифікацією Е. Оксеншлагера11. Пластини цього варіанта, як і наша, мають прямокутну форму, чотири регістри із зображенням фігур між двома гладенькими колонами з коринфськими капітелями, які несуть арку, прикрашену орнаментом з ов, що розташований між двома крапковими фризами. У верхніх кутах пластини вміщено зображення змій.

У верхньому регістрі зображено Сола в семипроменевій короні на квадризі. Він одягнений у туніку з плащем, що розвівається, і тримає сферу й батіг у лівій руці. Його права рука піднята вгору. Обабіч від Сола зображено по великій восьмипроменевій зірці. У другому регістрі, у центрі, зображено жіноче божество з довгими сережками у положенні стоячи. Богиня одягнута в хітон і гіматій. Вона тримає хустку, притискуючи її до стегон обома руками. Обабіч від неї зображені вершники. Кінь, зображений ліворуч, топче копитами розпростертого на спині чоловіка, що лежить горілиць, тоді як зображений праворуч кінь стоїть на рибі. Обидва вершники, одягнуті в туніки й плащі, що розвіваються, вітають центральну фігуру піднятими вгору правими руками. За фігурою лівого вершника зображено жінку в довгому одязі з піднятою вгору правою рукою (Немезида, за припущенням Д. Тюдора). За фігурою правого від богині вершника зображений воїн у панцирі й шоломі, який тримає щит у лівій руці, а в правій - спис наконечником униз.

У центральній частині третього регістру зображено стіл, накритий скатертиною, прикрашеною бахромою. За ним три фігури сидять на триклінії, звертаючись у бік риби в чаші, що стоїть на столі. Центральна фігура лівою рукою притискає до грудей кубок. Зліва від учасників банкету зображені ще дві оголені фігури, що наближаються до столу. Найближча до столу фігура у витягнутій правій руці тримає пальмову гілку й, очевидно, веде до стола іншу фігуру, чию праву руку вона міцно стискає. Праворуч від учасників банкету стоїть одягнений у туніку юнак, повернутий до них лицем. Він здирає шкіру або потрошить обезглавлену тварину (барана?), яка висить униз шиєю на дереві. А інша людина з маскою у вигляді голови барана спостерігає за ним ззаду. Нижній регістр подає персоніфікацію чотирьох космічних елементів (повітря, землі, води й вогню). У центрі нижнього регістру зображений канфар, ліворуч - лев, праворуч - змія. За левом зображено стіл-триніг з рибою на ньому, а позаду змії розміщений півень.

Свинцева пластина 2 також має прямокутну форму заввишки 8,2 см, завширшки 7,6-7,7 см, завтовшки 0,2-0,35 см. Правий верхній кут і нижня частина пластини втрачені. Поверхня зіпсована корозією і в кількох місцях пошкоджена гострим предметом (рис. 2). Цю пластину можна зарахувати до типу I, варіанта С за класифікацією Е. Оксеншлагера12. Як підкреслює автор класифікації13, едикулу на пластинах варіанта З підтримують колони, що прикрашені витими канелюрами. Зображення всередині едикули практично ідентичне зображенням на пластинах варіанта А, за винятком деяких деталей. Так, у кутах пластини за кожною із змій є зображення зірки. На пластинах цього варіанта у верхньому регістрі прослідковуються задні ноги коней, які не пророблені на пластинках варіанта А. У другому регістрі фігура, яка лежить під копитами коня вершника ліворуч від богині, зображена обличчям униз. У третьому регістрі можна тільки припускати, що три фігури, зображені навколо столу, сидять на лавці або триклінії. Адже деталі лави або триклінія тут не передані. Нарешті, дуже важливі стилістичні відмінності між пластинами варіантів С і А. Горизонтальні регістри на пластинах варіанта С чітко не розділені, оскільки фігури в кожному з регістрів мають різну висоту. Більш того, майстер, який виконав форму для пластин варіанта С, менш майстерно розташовував фігури в просторі.

Більшість дослідників, які розглядали пластинки описаних варіантів, звернули увагу на надзвичайно високу концентрацію їх знахідок в Паннонії, особливо в Среме, між Савою та Дунаєм14. Наприклад, за підрахунками Е. Оксеншлагера15, із врахованих ним 15 екземплярів пластин типу I, варіанта A 11 були знайдені в Паннонії16, 2 - у Верхній Мезії17, 1 - у Галлії18 і ще 1 пластина має невідоме походження19. Ще 2 пластини цього типу, які походять із Сірміуму, було опубліковано І. Попович20.

Із врахованих Е. Оксеншлагером 18 екземплярів21 пластин типу I, варіанта С 12 походять із Паннонії22, 4 - з Верхньої Мезії23, 1 - з Далмації24 і ще 1 - невідомого походження25. До цього слід додати не враховані Д. Тюдором і Е. Оксеншлагером пластини, що походять із Сірміуму26, Накучані27 та Доньї Петровац28.

У науковій літературі висловлювалися припущення про те, що майстерні, в яких відливали пластини типу I, треба локалізувати в районі Срема, найвірогідніше в Сірміумі або Сісції29. За підрахунками І. Попович30, у районі Сірміуму було знайдено 24 екземпляри пластин типу І, представлених трьома варіантами, що дає змогу припускати їх виготовлення в місцевих майстернях.

Д. Тюдор датував прямокутні свинцеві пластини із зображеннями в чотирьох регістрах часом від епохи Северів до другої половини III ст. н.е.31. На думку Е. Оксеншлагера, точне датування таких пластин поки що дуже проблематичне, але на основі стилістичного аналізу їх можна зарахувати до III ст. н.е.32. А І. Попович датує ці рельєфи першими десятиріччями III ст. н.е.33. Для уточнення датування пластин типу I, варіанта A дуже цікава пластина, яку було знайдено 1860 р. під час розкопок галло-римської вілли у Маньї ле Пор (департамент Верхня Сона, Франція)34. Цю віллу було споруджено на початку II ст. н.е., а її руйнування за керамічним комплексом датується часом між 170 і 190 рр.35. Отже, є підстави вважати часом виготовлення пластин цього варіанта кінець II ст. н.е.

Пластини з рельєфними зображеннями, що публікуються, набули досить широкого поширення у Верхньої Мезії та Нижній Паннонії й пов’язані з культом дунайського вершника. Деякі дослідники вважають їх атрибутами організованої релігії, інші - свого роду іконками, амулетами та філактеріями. Відповідно, припускається їх виготовлення в регіональних майстернях або виробництво, яке було налагоджене жерцями культу36. Більшість дослідників вважає, що на культ дунайського вершника, який процвітав передусім у районах розташування римських військових таборів, досить сильно вплинув мітраїзм і східні культи, проникнення яких у Паннонію наприкінці II ст. н.е. добре засвідчено археологічно37. Проте інтерпретація таких пам’ятників пов’язана з труднощами, зумовленими насамперед тим, що вони анепіграфні й містять низку елементів, узятих з пам’ятників, пов’язаних з поширеними на території Римської імперії культами, у тому числі й східного походження. Безумовно, вони відбивають ідею активної боротьби небесного й земного начал, життя й смерті, римлян і варварів і т. ін.38, близьку світогляду саме солдатських мас. Скоріш за все, культ «дунайського вершника», якому належать пластини, що публікуються, склався на Дунаї в середовищі римських військовослужбовців на основі місцевих традицій під досить сильним впливом східних релігійних течій, але суть цього культу досі ще не з’ясовано39. Проте характер зображень на цих пам’ятках, в яких знайшли відображення релігійний синкретизм, астрально-космічна спрямованість символіки, містицизм і забобони, дає змогу зарахувати ці пластини до заключного етапу кризи античних релігійних цінностей, який безпосередньо передував поширенню християнства.

На жаль, точно не відомо, де були знайдені пластини, що публікуються, а це, поза всяким сумнівом, дуже знижує їхню інформативність. С.М. Платонов лише повідомив, що придбав їх не з перших рук, але впевнений, що вони знайдені на території сучасної України, вірогідно, в одному з античних центрів Північного Причорномор’я. У зв’язку з цим слід зазначити, що пам’ятки культу дунайського вершника для цього регіону загалом не характерні. Поки що відомий лише один вотивний двоярусний рельєф III ст. н.е. з Херсонеса, відтиснутий на глиняній пластинці, що може бути пов’язано з культом цього божества40. Ю.П. Калашник вважає, що цей рельєф, знайдений у центральній частині городища, слід пов’язувати з домашнім святилищем41. Це певною мірою може свідчити про те, що й свинцеві пластини, що публікуються, можуть походити з Північного Причорномор’я, можливо з Херсонеса, який у другій половині II - першій половині III cт. н.е. був головним центром римської військової присутності в регіоні та мав тісні зв’язки з дунайськими провінціями Римської імперії42, де культ дунайського вершника набув найбільшого поширення. Із цього погляду дуже показові знахідки свинцевих оправ дзеркал II-III ст. н. е. у похованнях цього центру, фрагменти яких також є в колекції С.М. Платонова, і є всі підстави пов’язувати їх з майстерними Подунав’я43. Проте наполягати на херсонеському походженні пластин, що публікуються, нині, природно, не можна, оскільки вони могли потрапити в Україну й безпосередньо з території колишньої Югославії, де, як відомо, досить довго дислокувався миротворчий контингент, до складу якого входили українські військовослужбовці, або якимось іншим шляхом.




Ілюстрації

Рис. 1. Свинцева пластина 1

Рис. 2. Свинцева пластина 2




Примітки

1 Опис пластин та можливий контекст походження зроблено В.М. Зубарем і Л.В. Строковою, атрибуцію - М.Ю. Трейстером.
2 Національний музей історії України, инв. № ТКВ 11821/600.
3 Ростовцев М.И. Представления о монархической власти в Скифии и на Боспоре // ИАК. - 1913. - Вип. 49. - С. 37 і наст.; Will E. Le Relief cultuel grйco-romain. Contribution а l’histoire de l’art de l’empire romain. - Paris, 1955.
4 Tudor D. Corpus monumentorum religionis equitum Danuviorum (CMRED). I. The Monuments (EPRO, 13.1). - Leiden, 1969; Tudor D. Corpus monumentorum religionis equitum Danuviorum (CMRED). II. The analysis and Interpretation of the Monuments (EPRO, 13.2). - Leiden,.1976.
5 Tudor D. Corpus… - 1976. - Р. 99-180.
6 Ibid. - Р. 181-231.
7 Ochsenschlager E. L.Lead plaques of the Danubian Horsemen type at Sirmium // V. Popović and E.L. Ochsenschlager. Sirmium II. - Belgrade, 1971. - P. 51-68; Поповић И. Споменици култа подунавских коњаника из Народног Музеjа н Београду // Зб. народ. музеjа у Београду. - 1983. - XI/1. - C. 53-67; Поповић И. Jeдан доњопанонски центар за израду оловних икона подунавских коњаника // Зб. народ. музеjа у Београду. - 1986. - XII/1. - C. 113-122; Поповић И. Нове оловне иконе дунавских коњаника из Сирмиjума // Starinar. - 1988. - 39. - p. 105-116; Поповић И. Нове оловне иконе култа дунавских коњаника из Сирмиjума и Сингидунума // Годишник града Београда. - 1990. - 37. - C. 57-61; Popović I. Une image datйe des cavaliers danubiens // MEFRA. - 1991. - 103/1. - p. 235-245; Поповић И. Радиноица оловних предмета или светилиште култа дунавских коњаника у Виминациjуме // Viminacium. - 1992. - 7. - C. 29-48; Gschwantler K. Donaureiter-reliefs in Цsterreich - Neuerwerbung und Neufunde // Rцmisches Цsterreich. - 1984. - 11/12 (1983/84). - S. 107-143; Крунић С. Необjављене иконе подунавских коњаника из збирки Музеjа града Београда // Starinar. - 1995. - 45, 46 (1994-1995). - P. 163-172.
8 Ertl R.F. Donaureiter-Bleivotivtafeln. Versuch einer Typologie. - Petronell-Carnuntum, 1996.
9 Tudor D. Corpus… - 1976. - Р. 94.
10 Ochsenchlager E.L. Op. cit. - P. 52-53.
11 Ibid. - P. 52, N 1, pls. 1.
12 Ibid. - P. 53, N 5-7, pls. II, 3-4; III, 5.
13 Ibid. - P. 53.
14 Ochsenschlager E.L. Op. cit. - P. 55; Поповић И. Jeдан доњопанонски… - C. 120.
15 Ochsenschlager E.L. Op. cit. - P. 55.
16 Tudor D. Corpus… - 1969. - N 132, 134, 141-145, 163, 168; Iskra-Janoљić I. Rimske votivne pločice od olova u Jugoslaviji // Opuscula archaeologica. - 1966. - 5. - N 8; Ochsenschlager E.L. Op. cit. - N 1; див. також Поповић И. Jeдан доњопанонски… - Fig. 8-12.
17 Tudor D. Corpus… - 1969. - N 68; 69; Поповић И. Споменици култа… - N 1, fig. 1.
18 Tudor D. Corpus… - 1969. - N 180.
19 Ibid. - N 185.
20 Поповић И. Споменици култа…- № 1, fig. 1; Поповић И. Нове оловне иконе … - p. 106-108, № 2-3, fig. 2-3.
21 Ochsenschlager E.L. Op. cit. - P. 56; див. також: Поповић И. Jeдан доњопанонски… - C. 119-120; fig. 1-7.
22 Tudor D. Corpus… - 1969. - N 123, 124, 130, 133, 164-166; Iskra-Janosic I. Op. cit. - N 14, Ochsenschlager E.L. Op. cit. - N 5-7.
23 Tudor D. Corpus… 1969. - N 51; Поповић И. Споменици култа… - № 5, fig. 5; 52; 60-61.
24 Tudor D. Corpus… 1969. - N 117.
25 Ibid. - N 186.
26 Поповић И. Споменици култа… - № 2, fig. 2; 1988, № 1, fig. 1.
27 Ibid. - N 8; fig. 8.
28 Поповић И. Jeдан доњопанонски… - № 1, fig. 1.
29 Ochsenchlager E.L. Op. cit. - P. 56.
30 Поповић И. Jeдан доњопанонски … - C. 121; Поповић И. Нове оловне иконе … - p. 112-113.
31 Tudor D. Corpus… - 1976. - P. 94.
32 Ochsenchlager E.L. Op. cit. - P. 56.
33 Popović. I. 1991: ‘Une image datйe… - p. 242-243.
34 Fromols J. Dйcouverte d’une «plaquette danubienne» а Port sur Saфne // JbRGZM. - 1958. - 5. - p. 259- 265, pl. 39; Tudor D. Corpus… 1969. - N 180.
35 Fromols J. Op. cit. - p. 259, note 4.
36 Див. дискусію: Ochsenschlager E.L. Op. cit. - P. 57; Tudor D. Corpus… 1976. - P. 232 ff.
37 Ochsenschlager E.L. Op. cit. - P. 58-63; Tudor D. Corpus… 1976. - P. 276, 287; Zotović Lj. Les йlйments orientaux dans le culte des cavaliers danubiens et quelques nouveaux aspects de ce culte // Eds. M. de Boer and T.A. Edridge. Hommages а Maarten J. Vermaseren, III (EPRO 68). - Leiden, 1978.
38 Штаерман Е.М. Социальные основы религии древнего мира. - М., 1987. - С. 301 - 302.
39 Thomas E.B. Religion // The archaeology of Roman Pannonia. - Budapest, 1980. - р. 190; Колосовская Ю.К. Римский провинциальный город, его идеология и культура // Культура Древнего Рима. - М., 1985. - Т. 2. - С. 223; Калашник Ю.П. Херсонесский памятник культа дунайских всадников // Труды ГЭ. - 1997. - 28. - С. 168-172.
40 Щеглов А.Н. Фракийские посвятительные рельефы из Херсонеса Таврического // Древние фракийцы в Северном Причерноморье: МИА. - 1969. - № 150. - С. 167-173.
41 Калашник Ю.П. Указ. соч. - С. 172.
42 Кадєєв В.І., Сорочан С.Б. Херсонес і Західний Понт: проблема контактів // Археологія. - 1989. - № 4. - С. 91-102.
43 Зубарь В.М. О свинцовых зеркалах из некрополя Херсонеса // Проблемы античной культуры. - М., 1986. - С. 150-156; Treister M. Italic and Provincial- Roman Mirrors in Eastern Europe // Akten der 10. Int. Tagung ьber antike Bronzen, Freiburg, 18-22.Juli 1988. - Stuttgart, 1994. - S. 422-424.





М.Ю. Трейстер, В.М. Зубарь, Л.В. Строкова

ДВЕ СВИНЦОВЫЕ ПЛАСТИНЫ С ИЗОБРАЖЕНИЕМ ДУНАЙСКОГО ВСАДНИКА ИЗ КОЛЛЕКЦИИ НАЦИОНАЛЬНОГО МУЗЕЯ ИСТОРИИ УКРАИНЫ

Публикация посвящена двум свинцовым пластинам, переданным в 2001 г., среди других вещей, в Национальный музей истории Украины С.Н. Платоновым. Они относится к одному типу небольших прямоугольных рельефов с полукруглой эдикулой, в которой в четырех горизонтальных регистрах расположены рельефные изображения. Публикуемые пластины были достаточно широко распространены в Верхней Мезии и Нижней Паннонии со второй половины II и в III в. н.э. и связаны с культом дунайского всадника. Однако интерпретация таких памятников сопряжена с трудностями, обусловленными в первую очередь тем, что они анэпиграфны. Культ дунайского всадника сложился на Дунае в среде римских военнослужащих на основе местных традиций под влиянием восточных религиозных течений, но суть его до сих пор неясна. Однако характер изображений на этих памятниках, в которых отражены религиозный синкретизм, астрально-космическая направленность символики, мистицизм и суеверия, дает возможность относить эти пластины к заключительному этапу кризиса античных религиозных ценностей, который непосредственно предшествовал распространению христианства. К сожалению, точно не известно, где были найдены публикуемые пластины, что снижает их информативность. С.Н. Платонов сообщил, что приобрел их не из первых рук, но уверен, что они происходят с территории современной Украины. Это в очень осторожной форме позволяет предполагать, что пластины происходят из Херсонеса, где был найден вотивный рельеф III в. н.э., связанный с этим божеством. Но не исключен вариант, что пластины могли попасть в Украину и с территории бывшей Югославии каким-то иным путем.




M.J. Traster, V.M. Zubar, L.V. Strocova

TWO LEADEN PLATES WITH PORTRAYAL OF THE DANUBE KNIGHT FROM THE COLLECTION OF THE NATIONAL MUSEUM OF UKRAINIAN HISTORY

The publication analyses two leaden plates, which was handed to the National museum of Ukrainian history among other things by S.N. Platonov in 2001. They apply to the one type of small rectangular embossed portrayal with semicircular edicula, in which embossed portrayals arrange in four horizontal registers. Published plates were quite widely-distributed in the Upper Mezia and Lower Pannonia from the middle of the 2nd-Century AD and in the 3rd-Century AD and had to do with cult of the Danube knight. But the interpretation of such antiquities entails number of obstacles, which were conditioned by their no supporting of epigraphy. The cult of the Danube knight formed in the Danube region among the roman serviceman on the basis of local traditions with influence of the Orient religious tendencies, but its essence isn’t clear till now. However, the character of portrayals of these antiquities, in which the religious syncretism had its effect, astral-cosmic tendency of symbolism, mysticism and superstition permit dating of these plates by the final phase of crisis of Greek’s ancient religious values preceded of the Christianity diffusion. Unfortunately, it isn’t known precisely where the published plates were found. That fact comes down the information which they could give. S.N. Platonov told that he have acquired they not by first-hand, but he is sure that they came from the territory of the modern Ukraine. It gives a possibility to propose very carefully that they came from Chersonesos where the votive embossed portrayal of the 3rd-Century AD was found. The last one is connected with this deity. The possibility of their coming to Ukraine from the territory of the last Yugoslavia by another way cannot be ruled out.





Одержано 06.06.2002




На головну сторінку